A legtöbb gazdálkodó meglepődik, hogy milyen sokan kötelezettek hulladék adatszolgáltatásra. Az alapokat a 2012. évi CLXXXV. törvény adja. Ennek 28. fejezete rendelkezik a nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségről. Ezzel persze nem jutnánk messzire.
A Kormány 440/2012. (XII. 29.) Korm. rendelete a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekrõl már pontosít, ennek 1.§-a már meghatározza, hogy ki a kötelezett. Korábban a 10 főnél többet foglalkoztató cég már kötelezett volt, ez most kikerült a törvényböl. A súlyhatárok szigorodtak, aki éves szinten 100kg-nál több veszélyes hulladékot (200 volt), 2000kg-nál több hulladékot vagy 5000kg-nál több nem veszélyes építési és bontási hulladékot bocsát Sokan itt elégedetten hátradőlnek, hogy ezen a területen nincsen kötelezettségük. Pedig több jogszabályban megfogalmazott többféle kötelezettségük is lehet. Vegyük a leggyakoribb mellényúlást. A Kormány 443/2012. (XII. 29.) Korm. rendelete az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekrõl, mit ír? 12.§ (1) A gyártó a 4. melléklet szerinti adatlapot kitölti, és az OKTVF részére történõ megküldésével kezdeményezi a nyilvántartásba vételét. A nyilvántartásba vételt legkésõbb az elektromos, elektronikus berendezés forgalomba hozatalának megkezdéséig kell kezdeményezni. Ja- szokták mondani-, mi nem gyártunk. Ami nem számít, mert a gyártóval egy tekintet alá esik a berendezést forgalomba hozó, a rendelet itt visszamutat a törvény értelmező rendelkezéseire 2.§ 16. gyártó: termék előállítója, továbbá – ha a terméket nem Magyarország területén állítják elő – az, aki a terméket gazdasági tevékenysége körében Magyarország területén elsőként forgalomba hozza; Tehát ha tőlünk nyugatabbra járva azt látjuk, hogy sokkal olcsóbban vehetnénk meg a cégünknek valamilyen műszaki kütyüt, ami elektromos elven működik, akkor gondoljunk arra, hogy emiatt - már, ha megvesszük a cég számlájára és készletre vesszük -, akkor azt kvázi forgalomba hoztuk. Üzleti célra használjuk. Tehát a 12.§ szerint regisztrálnunk kellett volna a főfelügyeletnél. Már ez sem lenne öröm. De a főfelügyelet nem dolgozik ám ingyen. Az ő igazgatási szolgáltatási díjuk, hogy befogadják a bejelentkezésünket és adnak egy KÜJ számot 75.000Ft. Azt már csak zárójelben jegyzem meg: (a felügyelet ugyanezért az aktusért nem szed pénzt). Ez a versenysemlegességről szólhatna, de ahhoz nem értek, csak a paraszt nagyapámtól örökölt eszem nem fogadja be a problémát. Ha nem vesztette el a fonalat, akkor észrevette, hogy van felügyelet és van főfelügyelet. Azt gondoltam a fő ellenőrzi a többit, de nem, az elektromos berendezések csak a főfelügyelethez tartoznak. Évekkel ez előtt a telefonos segítségkérésnél mindkét fél elmondta, nem ért a másik dolgához. Ebben legalább egységesek. A gazdálkodót viszont a törvény kötelezi. Ma már a Főfelügyeletet fölösleges hívni, még a végzéseiben megadott ügyintézőket sem kapcsolják a közvetlen számokon. E-mailekre kedvük szerint néha válaszolnak. Ha valaki elfelejt bejelentkezni 200.000Ft környezetvédelmi bírságra számíthat. Igen egy adminisztratív hiba környezetvédelmi bírságot von maga után! Hasonló a helyzet A Kormány 445/2012. (XII. 29.) Korm. rendelete az elem- és akkumulátorhulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről esetében is. De más kötelezettségeink is lehtnek. Annak érdekében, hogy ne keverhessük meg a bennünket felügyelőket, jogszabály kötelez minket, hogy csak egy KÜJ számot használhatunk. Mert kiadnak többet is, de akkor is csak egyet használjunk. Ha valaki sokat kérdez a felügyeletektől, akkor még azt is megkaphatja, hogy a 11/1996. KTM rendelet rendelkezik a környezetvédelmi megbízott alkalmazási és képzettségi feltételeiről, ilyet kell alkalmazni. A szakember el kell tudjon igazodni ebben a közegben, amelynek csak a felszínét érintettük. Szemlélteti a terület bonyolultságát, hogy már létezik olyan pályázati pénzből fejlesztett szoftver, ami 40-70.000Ft-os árért segít az eligazodásban. Ezt pontosítsuk.. Azt igéri a szoftver üzemeltetője, hogy napra készen meghatározhatjuk a program segítségével, hogy mely jogszabályok alapján keletkezik a cégnek hulladékos kötelezettsége. Ennek eldöntéséhez akár több ezer, a program által feltett kérdésre is választ kell adni. De ezzekkel a jogszabályokkal az egyszemélyes cégnek is tisztában kell lennie, mert a törvény nem ismerete……. Na ezért gondolom én kedvező ajánlatnak, hogy ezt az adminisztrációt is átvállaljuk Önöktől. Ehhez az első lépés: ide kattintva kérheti díjmentes felmérésünket. |